دیوید لاشاپل

 
دیوید لاشاپل
DavidLaChapelle 2005.jpg
زاده ۱۱ مارس ۱۹۶۳ ‏(۵۲ سال)

دیوید لاشاپل (انگلیسی: David LaChapelle؛ زادهٔ ۱۱ مارس ۱۹۶۳) یک عکاس اهل ایالات متحده آمریکا است.

دیوید لاشاپل[1] را به سختی می­توان در یک حرفه و شیوه­ی فعالیت جای داد. تنوع آثار و ابزار بیان او مخاطب را شگفت زده می‌کند. او را عکاس تجاری، عکاس هنری، سازنده­ی موزیک ویدئو و سازنده‌ی فیلم و در نهایت یک هنرمند نامیده‌اند. همین عناوین نشان می‌دهد او یک هنرمند فعال است که سعی بر تجربه‌های گوناگون دارد؛ اما شاخه‌ی اصلی پیشه­ی او عکاسی است.

 

آثار او را در سبک پُست پاپ آرت[2] و در کنار آن هایپر رئالیسم[3]، کیچ آرت[4]، پاپ آر  و سورئالیسم قرار داده‌اند و گنجاندن آثار او در یک شیوه­ی معین، کاری دشوار محسوب می شود،  تا جایی که او را "فلینی" دنیای عکاسی نامیده‌اند. دو نکته برجسته را می­توان در آثار او یافت یکی فراواقع‌نمایی یا همان هایپر رئالیسم و دیگری پیام­های اجتماعی عمیقی که در پس آثار پر زرق و برق و پرجزییات پنهان شده است.

لاشاپل در سال 1980، با نمایشگاه‌هایی در گالری‌های نیویورک حرفه­ی عکاسی را آغاز کرد. در همان زمان اندی وارهول[5] -هنرمند پاپ آرت- جذب آثارش شد و به او پیشنهاد داد به عنوان عکاس برای مجله­ی "اینترویو مگزین[6]" کار کند. عکس­های پرتره­ی لاشاپل از افراد معروف در این مجله، توجه و واکنش مثبت بسیاری را به خود جلب کرد.

 

رو به رو شدن با اندی وارهول، تاثیر به سزایی در فعالیت‌های لاشاپل داشت و او توانست پاپ آرت را به گونه‌ای جدید ادامه دهد. بسیاری او را به عریان گرایی[7]  و تصویرگری جنسی تحریک آمیز[8] متهم می‌کنند و عده‌ای معتقدند استفاده از چهره‌های سرشناس هالیوود و دنیای موسیقی و مُد تنها برای جذب مخاطب بیشتر است؛ اما با تامل در آثار لاشاپل می­توان دریافت او با تمام زرق و برق و ترکیب‌بندی‌های نامتعارفش، همان دنیای پوچ و مصرف زده­ی امروز و روزمره‌ی ما را رقم زده است. دنیایی که آدم­ها بسان آدمک­هایی زیبا در تلاش برای ستاره شدن، خود و دیگران را مصرف می­کنند. پرتره­ها و فیگورهای آثارش اگرچه همه در نهایت زیبایی خودنمایی می­کنند اما همگی از ریخت افتاده‌اند و این تجملات تصویری آن‌قدر چشم را اشباع می‌کند که گویی زیبایی، جذابیت بدنی و شهرت به ضد خود عمل می‌کنند. تا جایی که "آماندا لپر"[9] به جای "مرلین مونرو" می­نشیند تا تکثیر انسان­های از ریخت افتاده امروز را بیشتر ببینیم.

 

همین تصاویر شکسته و فرسوده را در چیدمان‌های جدید­ لاشاپل هم می­توان یافت. او عروسک­ها و مجسمه‌های مومی افراد سرشناس را شکسته و در هم در قابی محصور به ما نشان می­دهد. شخصیت‌های زیادی را می­توان میان آن‌ها یافت، از مایکل جکسون و هیث لجر تا پرنسس دیانا. افرادی که برای فرهنگ مصرف زده‌ی عامه ساخته شدند تا امواج تاثیر گذاری را گسترش دهند و حالا از کار افتاده و با نگاهی تهی، در قاب گرفتار شده‌اند.

 

david lachapelle

  در دیگر آثارش (مانند تصویر اول) مسیح به میان انسان­های امروز می‌آید و حواریون را به شکل امروزی می‌بینیم و مذهب مفهوم اسطوره‌ای جدیدی یافته است. اساطیر دیگر هیپ هاپ، زنان موبور جذاب، بدن­های عضلانی خالکوبی و سرهای تراشیده مردان با گوشواره­ است.

 

آثار لاشاپل بازآفرینی اسطوره­های عصر جدید ماست. صورت‌های جراحی شده، تلویزیون، بدن ­های جذاب و انسان‌هایی که یکسره به اشیا پر زرق و برق  مبتذلی بدل شده‌اند که می‌توان آن­ها را خرید و فروش کرد، مصرف کرد و آن‌جا که مستهلک و فرسوده و از کار افتاده شد در قابی به دیوار اتاق آویخت.

 

TEL AVIV.- انتخاب از آثار عکاس تحریک آمیز دیوید لاشاپل (ب. کانکتیکات، 1963) در اسرائیل برای اولین بار به نمایش گذاشته، به نظر جامع از سبک منحصر به فرد و شجاعانه خود را از بیست سال گذشته است. در کنار عکس های خرابکارانه آشنا در اصل برای مد و مشهور سرمقاله سفارش، نشان می دهد به بررسی پروژه های شخصی LaChapelle است، به تازگی به عنوان بخشی از بیان هنری و انتقادی خود را ایجاد. در اینجا او به دنبال کنار هم مفاهیم متضاد از طریق نمایندگی بصری خود: امیدوارم و ناامیدی، رشد و ویرانی، نوسازی و انحطاط. به نظر در موزه هنر تلآویو، باز ژوئیه 22.

او ایجاد ترکیب غیر معمول، شگفت آور مخلوط کردن کاراکتر آشنا با مدل های ناشناس، ایجاد تصاویر متضاد زیبایی از تخریب و زرق و برق از فاجعه. این عکس ها اغلب با نمادها و استعاره-از پیکرنگاری مسیحی مؤمن از طریق پورنوگرافی بلانت از مصرف بیش از حد و باندهای خیابانی لادن. او خواننده مدونا با هاله فرشته، و دیوان عشق به عنوان یک نقاشی یا مجسمه مریم مادر عیسی عکس با یک مرد برهنه در آغوش او، ترکیبی از عیسی و اواخر شوهرش کوتاه و مختصر کوبین کاهش یافت. LaChapelle طول می کشد تصویر عکس به افراطی از یک کلیشه بلانت، که تقریبا به یک چیز عجیب و غریب کامل فرو می ریزد و با توجه به رنگ کار برکنار شده و پردازش اغراق آمیز. با کمال تعجب، فراتر از بیش از حد، حرکات انسان و آسیب پذیری غیر منتظره هستند نشان داد

 

 

david lachapelle paul kasmin

david lachapelle interview

 

Aristocracy OneAristocracy TwoAristocracy ThreePalazzo delle Esposizioni, Rome, 2015Palazzo delle Esposizioni, Rome, 2015

 
Gas 76
Gas BPGas ChevronGas ExxonGas ShellGas am pmLand <i>Scape</i>: Luna ParkLand <i>Scape</i>: Castle RockLand <i>Scape</i>: Kings DominionLand <i>Scape</i>: AnaheimLand <i>Scape</i>: RiversideLand <i>Scape</i>: Emerald CityLand <i>Scape</i>: Green FieldsLand <i>Scape</i>: Pacific SunsetLast Supper: BartholomewLast Supper: James Minor
Last Supper: AndrewLast Supper: Judas
Last Supper: PeterLast Supper: MaryLast Supper: JesusLast Supper: ThomasLast Supper: James MajorLast Supper: PhilipLast Supper: MatthewLast Supper: ThaddeusLast Supper: SimonLast SupperGalerie Daniel Templon, Paris, 2013Palazzo delle Esposizioni, Rome, 2015IcarusFotografiska Museet, Sweden, 2012Fotografiska Museet, Sweden, 2012Fotografiska Museet, Sweden, 2012
Eve, Swimming Under A Microscope “Plague Of An Ancient City”Adam, Swimming Under A Microscope “Plague Of An Ancient City”Close Up : How like a GodLever House AdvertisementFotografiska Museet, Sweden, 2012Seoul Arts Center Hangaram Design Museum, Korea, 2011Museo Arte Contemporaneo, Puerto Rico, 2011Negative Currency: 1 Yuan used as NegativeNegative Currency: 1 Yuan used as NegativeNegative Currency: 10 Yuan used as NegativeNegative Currency: 20 Yuan used as NegativeNegative Currency: 50 Yuan used as NegativeNegative Currency:100 Yuan used as NegativeInstallation view, Palazzo delle Esposizioni, Rome, Italy, 2015Installation view, Palazzo delle Esposizioni, Rome, Italy, 2015Negative Currency: 20 Shekel used as NegativeNegative Currency: 50 Shekel used as NegativeNegative Currency: 200 Shekel used as NegativeFotografiska Museet, Sweden, 2012Fotografiska Museet, Sweden, 2012Studies and Sketches 1The Four Bargain Hunters of The Shopocalypsede Sarthe Fine Art, China, 2011Oakland University Art Gallery, Michigan, 2011American Jesus: Hold Me, Carry Me BoldlyThe Beatification: I’ll Never Let You Part For You’re Always In My HeartRape of Africa StudyRape of Africa StudyPaul Kasmin Gallery, New York, 2010RiskCandy MosqueThe Crash: Intelligent DecadanceThe Crash: Luxurious PowerThe Crash: Motion EmanatesThe Crash: Enhanced PerformanceThe Crash: Boundless FreedomPalazzo delle Esposizioni, Rome, 2015Palazzo delle Esposizioni, Rome, 2015After the Deluge: MuseumWolfgang Roth & Partners Fine Art Gallery, Florida, 2008After the Deluge: CathedralArt Stage Singapore, Singapore, 2011My Own MarilynMy Own LizRecollections in America: Party Snacks & RiffleRecollections in America: Love IsRecollections in America: DraftRecollections in America: Good TimesAbramRuthBartholomewKanye West: BoxingKanye West: CrossKanye West: RiotExposure of LuxuryMaybach Sketch 4
 
 
Still Life: Heath LedgerWe Are Not Winners, We Are LosersSomewhere Better: Exposure of Luxury 3Touch of GoldGold Foot With VeinsFinger Tip FlamesGold Side ProfileLife Never Dies: Blue and Red SkeletonPalladium: A FlowerAngels, Saints and Martyrs 1Moca, Cadillac, FaireyRetnaThis is My HouseArtificial Sweetners

[1] David Lachapelle

[2] Post Pop Art

[3] Hyper Realism

[4] Kitsch Art

[5] Andy Warhol

[6] Interview Magazine

[7] Nudism

[8] Pornography

[9] Amanda Lepore

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا